دستورالعمل دریافت گواهینامه مطابقت با استانداردهای پرونده الکترونیکی سلامت
در راستای اجرایی سازی ماده 35 قانون برنامه پنجم و ماده 74 قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان (سپاس) در کشور و به منظور سنجش توانمندی محصولات نرم افزاری فعال در حوزه سلامت جهت تبادل اطلاعات با سپاس، گواهینامه مطابقت با استانداردهای پرونده الکترونیکی سلامت بر اساس فرایند مصوب و دستورالعمل ذیل به متقاضیان اعطا میگردد:
1- متقاضی میبایست نامه رسمی درخواست خود را به دفتر آمار و فناوری اطلاعات ارسال نماید. در این راستا، اعلام نام، نام خانوادگی، تلفن تماس و آدرس پست الکترونیکی نماینده متقاضی، جهت تعاملات آتی در نامه رسمی الزامی است.
تبصره1: محصولاتی که جهت تمدید اعتبار گواهینامه اقدام می نمایند از این بند مستثنی بوده و نیازی به مکاتبه رسمی ندارند. ایشان مطابق فرایند اخذ گواهی سپاس درخواست خود را در سامانه جیرا ثبت نمایند.
تبصره2: نامه رسمی درخواست بایستی در سامانه مکاتبات اداری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ثبت گردد و از این طریق در اختیار دفتر آمار و فناوری اطلاعات قرار گیرد.
2- متقاضی می بایست قبل از اعلام درخواست، نسبت به آماده سازی مدارک لازم جهت اخذ گواهی اقدام نماید. مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه به شرح ذیل میباشد:
- فرم درخواست گواهینامه مطابقت با استانداردهای سامانه پرونده الکترونیکی سلامت که بهصورت کامل تکمیل شده باشد.
-گواهی رتبه بندی شرکتهای انفورماتیکی که توسط شورای عالی فضای مجازی صادر گردیده است.
-گواهی فنی نرم افزار که توسط شورای عالی فضای مجازی صادر گردیده است .
3-فرآیند پیگیری درخواستها از طریق سامانه درخواست و رهگیری جیرا، پروژه دریافت گواهی سپاس(SDTL) انجام خواهد شد.
تبصره1: متقاضیان دریافت گواهی مطابقت با استانداردهای پرونده الکترونیکی سلامت (نخستین بار) اطلاعات کاربری سامانه جیرا را از طریق پست الکترونیکی سپاس (به آدرس sepas@behdasht.gov.ir) دریافت خواهند کرد.
تبصره2: اطلاعات لازم جهت تبادل اطلاعات با سپاس پس از تکمیل مدارک، از طریق محیط درخواست جیرا در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.
تبصره3: مقتضی است برای هر درخواست صرفاً یک ایشو در پروژه گواهی سپاس سامانه جیرا از سوی متقاضی ایجاد گردد. در صورت ایجاد ایشو تکراری کلیه درخواستها باطل و متقاضی از ادامه فرآیند حذف میگردد.
4- پس از دریافت اطلاعات تبادل با سپاس، سیستم نرم افزاری متقاضی گواهی، بایستی براساس اسناد راهنمای سرویس مورد نظر و رعایت کلیه استانداردها اقدام به ساختاردهی بستههای اطلاعاتی نموده و سپس نسبت به ارسال اطلاعات اقدام نماید.
تبصره1: در حال حاضر سرویس داده پیام اطلاعات خدمات سلامت، سرویس نظام ارجاع، سرویس نتایج تستهای آزمایشگاهی، سرویس پاتولوژی، سرویس نظام ثبت مرگ، سرویس پذیرش بر خط و سرویس مدیریت تختهای بیمارستانی به عنوان سرویسهای هدف تبادل اطلاعات در اخذ/ تمدید گواهی مطابقت با استانداردهای پرونده الکترونیکی سلامت مدنظر است.
تبصره2: طبق مراحل مصوب تنها ارسال 200 بسته اطلاعاتی به هریک از سرویس های هدف پذیرفته است و بیش از این تعداد موجب مخدوش نمودن فرایند شده و ایشوی متقاضی از فرآیند خارج و به صف انتظار متقاضیان اخذ گواهی منتقل خواهد شد. لازم به ذکر است مدت زمان صف انتظار حداقل 15 روز کاری میباشد.
تبصره3: در صورتیکه نیاز به بهبود وضعیت کیفی اطلاعات ارسال شده باشد، بایستی از طریق ویرایش اطلاعات ارسال صورت گیرد و ارسال اطلاعات جدید موجب نقض تبصره2 بند4 خواهد شد.
تبصره 4: درصورتیکه از آخرین پیگیری بیش از سه ماه گذشته باشد و اقدامی از سوی متقاضی صورت نگرفته باشد، ایشوی مربوطه از سوی کارشناس دفتر آمار و فناوری اطلاعات مختومه اعلام خواهد شد. در صورت تمایل مجدد متقاضی برای دریافت گواهینامه، پس از یک ماه از موضوع مذکور، درخواست در قالب یک ایشوی جدید ثبت گردد.
5- سوالات فنی در خصوص فراخوانی وب سرویس(ها) و نیز خطاهای احتمالی پرتاب شونده در جریان ارسال اطلاعات، در پروژه سرویس های سپاس- سامانه درخواست و رهگیری جیرا مطرح گردد. لذا از درج سوالات فنی در محیط درخواست گواهی سپاس خودداری نمایید.
6- تمدید گواهینامه مطابقت با استانداردهای سامانه پرونده الکترونیک سلامت در نهایت مستلزم مطلوبیت وضعیت شاخصهای کیفی محتوای پرونده الکترونیکی بیماران در تبادل اطلاعات سیستم متقاضی با نود اصلی سپاس خواهد بود.
نام فایل |
مسیر دریافت |
فرآیند اخذ/ تمدید مجموعه گواهینامه های مطابقت با استانداردهای پرونده الکترونیکی سلامت |
|
فرم درخواست اخذ/ تمدید گواهی |