دستورالعمل بروز رسانی تارنما

 

تارنمای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان یک درگاه اطلاع رسانی در زمینه ارائه خدمات سازمانی بر حسب شرح وظایف واحدهای مختلف سازمانی است و با توجه به ضرورت بروزبودن کلیه اطلاعات می بایست در بازه های زمانی موردنیاز بهنگام گردد.

مهمترین مواردی که در این سایت بروز می گردند عبارتند از :

1.اخبار و رویدادها

2.اطلاعیه ها، بخشنامه ها، قوانین و مقررات، دستورالعمل ها

3.گزارشات و نشریات

4.میزخدمت الکترونیکی، لینک سامانه ها و اطلاع رسانی ارائه خدمت

5.اطلاع رسانی خدمات و فرایندها( شناسنامه خدمات )

6.صفحات داخلی مربوط به معاونت ها، مدیریت ها، دانشکده ها، مراکز بهداشت و درمان شهرستان ها، مراکز تحقیقاتی و...

7.مناقصات و مزایدات

8.مطالب مربوط به مناسبت های ملی و مذهبی

9. اطلاعات تماس سازمان ( شماره تماس، دورنگار، ارتباط با رئیس سازمان، معاونین و مدیران )

10.موارد کلی مرتبط با تارنما

11.بارگذاری نقشه تارنما

نکاتی که باید توسط رابطین محترم پورتال رعایت شود:

 

1.عنوان:(Title)

 

یک عنوان توصیفی شامل ۵ تا ۸ کلمه که کلمات کلیدی اصلی سایت شما را شامل باشند، انتخاب کنید. عنوان، اولین چیزی است که مردم با آن در موتورهای جستجو مواجه می شوند. توجه کنید که وجود کلمات فارسی با استاندارد یونیکد توسط موتور جستجوی گوگل شناسائی می شود. مهمترین کلمات کلیدی سایت خود را در ابتدای عنوان سایت خود قرار دهید.

نکاتی که هنگام درج عنوان باید مد نظر بگیرید:

- شامل کلمات کلیدی محتوا و عکس های آن صفحه باشد.

- از کارکترهایی مانند کاما، ستاره، خط تیره و ... استفاده نکنید.

- از نظر گرامری جمله بندی آن درست باشد، فقط ترکیب کلمات نباشد.

- از کلماتی که توسط موتورها منع می شود استفاده نکنید.

- تگ ALT در هنگام درج عکس: هنگام درج عکس و لینک حتما کادر مربوط به عنوان (title)را درج نمایید. این خصوصیت اجازه می دهد یک متن جایگزین مطالبتان شود تا اگر به هر دلیلی تصویرتان نمایش داده نشد متنی که در تگ alt گذاشته اید نمایش داده شود.

2. توضیحات (Description tag)

 این توضیحات بین ۲۵ تا ۳۰ کلمه را شامل می شوند که در موتورهای جستجو اگر دقت کرده باشید در زیر URL نمایش داده می شود پس سعی کنید توضیحاتی را بنویسید که نشان دهنده محتوای سایت شما باشد.

3. ارتباط متقابل

- موتورهای جستجو مخصوصا گوگل به تعدد ارتباط ها به سایت شما حساس هستند و آنرا در رتبه سایت شما اثر می دهند.

-یک صفحه لینکهای مفید بسازید و به سایتهای مشابه، سایت خود ارتباط دهید، مخصوصا سایت هایی که در موتورهای جستجو رتبه خوبی دارند.

-از سایتهای دیگر بخواهید که به سایت شما ارتباط دهند.

4.درج کلمات کلیدی سایت (keywords)

موتورهای جستجو برای این بخش ارزش زیادی قائل هستند و در رتبه بندی سایت شما تاثیر دارد.  با این روش در حداقل جا، امکان ترکیبات متنوعی از کلمات کلیدی سایت شما گنجانده خواهد شد.

- کلمات کلیدی خود را ترکیبی انتخاب نمایید.

- کلماتی که حدس می زنید توسط موتورهای جستجو بیشتر سرچ می شوند را بنویسید.

-کلمات کلیدی از متن همان صفحه انتخاب شود.

-عنوان صفحه خود را حتما در کلمات کلیدی بنویسید.

5. تبدیل فایل به PDF

یکی از را ههای افزایش بازیابی اطلاعات مندرج در وب سایت توسط موتورهای جستجو، غنی کردن فایل های محتوا می باشد. محتواهای PDF که از فرمت های دیگر(مثل word ، power point و ...) استخراج می گردد، بهتر است شرایط ذیل را دارا باشد:

- قبل از تبدیل فایل word به PDF از استاندارد بودن فونت های بکار رفته در فایل word اطمینان حاصل فرمایید.

- از نرم افزارهای استاندارد برای تبدیل فایل ها به PDF استفاده شود که قابلیت پشتیبانی از فونت های فارسی را داشته باشند.

 متن فایل های PDF با استفاده از ابزار های جستجوی درون متنی نرم افزار Acrobat قابل جستجو باشد.

6.آپلود و درج فایل در صفحات

- فایل هایی که در سایت بارگذاری می شوند حجمی کمتر از 20 مگابایت داشته باشند و در صورت لزوم از فرمت های فشرده جهت کاهش حجم استفاده گردد.

- از آپلود کردن فایل با فرمت های اجرایی مانند (exe, msi و ...) اجتناب نمایید.

- نام گذاری فایل ها به انگلیسی و از کارکتر کاما، ستاره، اسلش و خط فاصله و ... استفاده نشود.

 

7.صفحه ارتباط با... (تماس با ...)

 همچنین برای قراردادن اطلاعات افراد هر واحد از الگوی زیر استفاده شود.

نام و نام خانوادگی

سمت

تلفن

فاکس

پست الکترونیک

 

 

013-xxxxxxxx

013-xxxxxxxx

xxxxxx[at]gums.ac.ir

8.زبان

زبان اصلی کلیه درگاه ها زبان فارسی است. صفحه خانه و صفحه ورودی اصلی، باید به زبان فارسی بارگذاری شود. در پرتال هایی که بصورت چند زبانه می باشند باید امکان تغییر زبان برای کاربران فراهم شود.

 

9.قالب کلی نگارش متن

-استفاده از فونت های استاندارد و با رنگ و اندازه مناسب

-استفاده از کلمات کلیدی مهم در متون

-تغییر مرتب محتوا و بروزرسانی اطلاعات

 

10.از تگ های <h..> حتما استفاده نمایید.

تگ h این امکان رو به موتور های جستجو می دهد که بهتر محتوای سایت شما رو درک کنند. برای اعمال این خصوصیت متن صفحه خود را به ترتیب اهمیت از heading های  CMSانتخاب نمایید.

- از تگ بیش از ۲ بار در یک صفحه استفاده نکنید. فقط برای تیترهای مهم استفاده شود.

- کل متن صفحه را در این تگ ها قرار ندهید، فقط برای تیترها و مطالب مهم استفاده کنید.

 

11.بارگذاری فایل های صوتی

جهت پشتیبانی از افراد کم توان نسبت به بارگذاری مطالب آموزشی در قالب فایل صوتی  از قابلیت تبدیل متن به صوت استفاده گردد که این قابلیت در تحریریه مطلب فعال می باشد.

 

 12- نقشه سایت (Sitemap)

-برای سایت خود نقشه تهیه کنید و لینک تمام بخشهای مهم سایت را در نقشه سایت قرار دهید.

 -نقشه سایت را در صفحه اول سایت خود قرار دهید چون برخی موتورهای جستجو فقط صفحه اول سایت شما را بازدید میکنند.

 

13.  درج پا صفحه

 اطلاعات زیر را در پاصفحه تارنما درج نمایید.

- آدرس: کامل درج شود.

- تلفن: (به همراه کد شهر وارد شود)

- دورنگار:( به همراه کد شهر وارد شود)

-ایمیل: از دامنه mail.gums.ac.ir باشد.

آخرین بروز رسانی : 1402/08/21