• 1397/08/06 - 11:21
  • تعداد بازدید خبر : 56
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه
به منظور تشریح دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان از نگاه آمار ؛

نشست خبری مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اصحاب رسانه

مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست خبری با خبرنگاران خبرگزاری های سطح استان ازدستاورد ها و عملکردهای برجسته دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه آمار و فناوری اطلاعات خبر داد .

به گزارش روابط عمومی مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در نشست خبری صبح روز یکشنبه 6ام آبان ماه سال جاری مهندس متین رمضانی - مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن خیر مقدم به مدعوین وخبرنگاران خبرگزارها ، روز ملی آمار و برنامه ریزی را به تمامی فعالان پرتلاش عرصه آمار کشور تبریک گفت و از فعالیت خوب و مستمر همکاران این حوزه در ارتقاء و تحقق اهداف راهبردی این مدیریت تشکر کرد. وی با اشاره به اهمیت و نقش حیاتی آمار در پیشرفت و توسعه سازمان ها و ضرورت آن در برنامه ریزی و سیاست گذاری ها ، به تشریح عملکرد و تبیین برنامه های مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان از منظر آمار پرداخت .
وی ضمن بیان این موضوع که دانشگاه علوم پزشکی گیلان پیشرو در دانشگاه های نسل سوم در کشور می باشد ، حوزه مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز به تبعیت از اهداف کلان دانشگاه ، پیشرو در توسعه یکپارچه خدمات الکترونیک سلامت با محوریت آمار و فناوری اطلاعات می باشد .
درادامه این نشست خبری ، مهندس متین رمضانی مدیرآمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان اهداف و اقدامات برجسته ای که توسط این مدیریت به منظور استانداردسازی ، توسعه زیر ساختها و گسترش خدمات الکترونیک سلامت در بستری ایمن و هوشمند را که با رویکرد تسهیل در ارائه خدمات و کمک به تصمیم سازی مدیران ارشد سازمان می باشد ،تبیین نمود.که می توان اهم موارد قابل ذکر را برشمرد :
1.ترسیم نقشه استراتژیک مدیریت آمار و فناوری اطلاعات در راستای اهداف استراتژیک 2.ارتقای امنیت داده ها و اطلاعات و شبکه ارتباطی دانشگاه از طریق مدیریت متمرکز آنتی ویروس 3.ارتقای کیفیت داده های ارسالی به سامانه پرونده الکترونیک سلامت (سپاس)4.استقرار داشبورد هوشمندمدیریتی برپایه داده های ارسالی به سپاس 5.استقرار نظام ارجاع الکترونیک (پروژه مارلیک) در استان6.راه اندازی سامانه نوبت دهی و نوبت گیری7.توسعه شبکه ملی سلامت (شمس ) در استان8.استقرار سامانه مدیریت متمرکز دارو و تجهیزات مصرفی (سیماد)9.توسعه پایش های مدون میدانی حوزه فناوری اطلاعات بیمارستانها10. برگزاری کارگاهها و دوره های آموزشی توانمندسازی کارکنان
11. مدیریت و ساماندهی نرم افزارها، سامانه ها و سخت افزارها
12. استقرار پروژه استحقاق سنجی درمان در مراکز
13. نظارت مستمر بر گردش تخت و HIS live
14. استاندارد سازی ارتباطات با ارتقاء وضعیت زیرساخت و دیتاسنتر دانشگاه
وی ضمن برشمردن اقدامات کلیدی و مهم دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه آمار و فناوری اطلاعات به بیان این موضوع که استان گیلان به عنوان یک استان موفق برای اولین بار با استفاده از نرم افزارهای استاندارد کشوری ، نظام ارجاع الکترونیک را به عنوان یک نمونه خوب در سطح کشور با تایید وزارت متبوع در شهرستان های ماسال ، صومعه سرا ، لنگرود ، انزلی و رضوانشهر نهادینه نمود و این طرح با هاهنگی مدیریت معاونت درمان دانشگاه و مدیریت آمار وفناوری اطلاعات دانشگاه با تهیه بستر و زیر ساخت لازم این پروژه ، در سه سطح ارائه خدمات درخانه های بهداشت و مراکز بهداشت سطح یک ،مراکز تخصصی و کلینیک ها سطح دو و مراکز فوق تخصصی سطح سه، آغاز و در حال اجرا است.
مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با توسعه نقاط شمس ( شبکه ملی سلامت ) و اقدامات مهمی که این حوزه می تواند در جهت بر طرف نمودن مشکلات بعضی از نقاط کور با توجه به موقعیت جغرافیایی استان داشته باشد عنوان کرد : مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان با رایزنی و تعامل گسترده با اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان با ایجاد دکل در موقعیت مکانی ارزیابی شده و سیم کارت های مربوط شرکت های توسعه دهنده خدمات ارتباطی تا پایان سال 97 ، تعداد 93 نقطه کور باقیمانده از 1334 کل نقاط شناسایی شده در سطح استان را تحت پوشش کامل طرح قرار دهد .
مهندس رمضانی میزان پوشش و افزایش نقاط مجهز به شبکه ملی سلامت را با توجه به پیگیری های مستمر این حوزه ظرف مدت یکسال ، از 16 درصد به 75 درصد اعلام کرد.
مهندس رمضانی در پاسخ به دو پرسش دیگر یکی خبرنگاران در رابطه با ارزیابی وضعیت کنونی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اجرای نظام ارجاع الکترونیک سلامت در مقایسه با دانشگاه های دیگر و سوالی که در زمینه وضعیت استقرار سامانه بومی سیماد و نحوه خدمات رسانی این سامانه در حوزه معاونت غذا و دارو مطرح شد، گفت: طرح نظام ارجاع الکترونیک در طی سه سال گذشته در استان گلستان با نرم افزار های بومی به صورت پایلوت اجرا شد و باز خوراند این طرح درسطح دو در این استان از استاندارد کشوری فاصله داشت. دانشگاه علوم پزشکی گیلان و تیم ارزیاب این دانشگاه طی بازدید چند روزه از اجرای این طرح در استان گلستان و بررسی و نیاز سنجی های لازم اجرای این طرح در استان گیلان با رایزنی و تعامل با وزارت بهداشت به عنوان یک دانشگاه پیشرو، اجرای نظام ارجاع الکترونیک را آغاز نمود و ظرف کمتر از چهار ماه ( از دوم تیر ماه 97 تا کنون) بالای 2000 بیماراز سطح یک مراکز به سطح دو مراکز تخصصی طبق گزارش و داشبوردهای برخط وزارت بهداشت ، با 35 درصد بازخوراند اطلاعات درمانی بیمار در سطح دو در مقایسه با استان گلستان در طی سه سال با 10 درصد بازخوراند اطلاعات درمانی بیماران ، آمار عملکرد ارزنده و چشمگیری را در پرونده درخشان کاری خود ثبت نمود .
سپس در خصوص سامانه بومی خرید تجهیزات پزشکی و دارو ( سیماد) که در حیطه تخصصی و اختیارات معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد ، گفت : این مدیریت به جهت مشاوره در حوزه IT و ایجاد بستر زیر ساختی این سامانه، پشتیبانی و تعامل لازم را با معاونت غذا و دارو دارد و در ادامه به مزیت این سامانه با رویکرد متمرکز سازی خرید الکترونیکی تجهیزات و دارو ، صرفه جویی از بعد زمانی و هزینه ها در خریدتجهیزات و دارو و مدیریت بهینه انباره های دارویی 26 بیمارستان سطح استان گیلان با تاکید بر این امر که سامانه مذکور به جهت صحت عملکرد و بازده مطلوب مورد تایید وزارت متبوع قرار گرفته است، اظهار امیدواری نمود که این سامانه با توجه به کارنامه کاری در استان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سطح سایر دانشگاه علوم پزشکی کشور نیز قابلیت اجرایی یابد .
مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پاسخ به سوال پایانی در خصوص مراجعه بیماران به سطوح درمانی نظام ارجاع الکترونیک در صورت قطع ارتباطات گفت: از مزیت های اجرای طرح نظام ارجاع این است که ارائه خدمات به بیماران به هر دلیلی از جمله قطع ارتباطات متوقف نخواهد شد بدین صورت که پزشک مرکز در هنگام قطع ارتباطات با ثبت کدها به شکل آفلاین خدمات درمانی لازم را ارائه می نماید و این امر در نظام ارجاع ، رضایت بیماران را فراهم می کند.
مهندس رمضانی اولویت کاری این مدیریت و تیم کاری خود را توجه به چشم انداز دانشگاه و اهداف راهبردی این حوزه در زمینه نظام سلامت، ارتقاء دانش آماری ، توسعه داشبوردهای هوشمند اطلاعاتی ، نظارت ، توسعه و ارتقاء زیر ساخت های اجرای طرح های دانشگاه علوم پزشکی گیلان در زمینه آمار و فناوری اطلااعات با برقراری یک توازن قابل قبول در این خصوص عنوان کرد و در این راستا به موفقیت چشمگیر و کسب مقام دومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اولین همایش کشوری" استفاده از آمار در نظام سلامت " در بخش غرفه های برتر و برگزیده محصولات آماری از بین کلیه دانشگاه های علوم پزشکی شرکت کننده در این همایش را حائز اهمیت دانست و ضمن تشکر از کارکنان پر تلاش این حوزه و کلیه مسئولین ارشد دانشگاه و همراهی و مساعدت هایی که با مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان داشتند تقدیر نمود و آرزوی سلامتی وتوفیق روز افزون از خداوند متعال برای این بزرگواران را خواستار شد .











  • گروه خبری : اخبار IT
  • کد خبر : 41129
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تصاویر

تعداد نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

آخرین بروز رسانی : 1397/08/06 11:21
آرشیو
آرشیو

آخرین اخبار