در راستای تحقق اهداف راهبردی دانشگاه در خصوص پرونده الکترونیک سلامت و نظارت بر عملکرد واحد های تابع
اولین بازدید تیم تخصصی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از مراکز و واحدهای تابعه شهرستان صومعهسرا
مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان به همراه اعضای فنی و تخصصی پروژه استقرار پرونده الکترونیک سلامت دانشگاه و مدیران مالی و بازرسی و شکایات و نمایندگان IT معاونت بهداشتی و معاونت توسعه مدیریت ومنابع دانشگاه ، بمنظور نظارت مستمر بر فرایندهای حوزه آمار و فناوری اطلاعات و همچنین توسعه زیر ساخت های پروژه مهم استقرار و اجرای پرونده الکترونیک سلامت در سطح استان از فرایندهای در حال اجرای مرکز درمانی امام خمینی (ره) ، کلینیک تخصصی و شبکه بهداشت ودرمان شهرستان صومعه سرا بازدید بعمل آوردند .
مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان به همراه اعضای فنی و تخصصی پروژه استقرار پرونده الکترونیک سلامت دانشگاه و مدیران مالی و بازرسی و شکایات و نمایندگان
IT معاونت بهداشتی و معاونت توسعه مدیریت ومنابع
دانشگاه ، بمنظور نظارت مستمر بر فرایندهای حوزه آمار و فناوری اطلاعات و همچنین توسعه زیر ساخت های پروژه مهم استقرار و اجرای پرونده الکترونیک سلامت در سطح استان از فرایندهای در حال اجرای مرکز درمانی امام خمینی (ره) ، کلینیک تخصصی و شبکه بهداشت ودرمان شهرستان صومعه سرا بازدید بعمل آوردند .
به گزارش روابط عمومی مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان ؛ روز چهارشنبه 28ام فروردین ماه سال جاری ، مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان به همراه اعضای فنی و تخصصی پروژه استقرار پرونده الکترونیک سلامت دانشگاه و مدیران مالی و بازرسی و شکایات و نمایندگان
IT معاونت بهداشتی و معاونت توسعه مدیریت ومنابع
دانشگاه ، بمنظور نظارت مستمر بر فرایندهای حوزه آمار و فناوری اطلاعات و همچنین توسعه زیر ساخت های پروژه مهم استقرار و اجرای پرونده الکترونیک سلامت در سطح استان از فرایندهای در حال اجرای مرکز درمانی امام خمینی (ره) ، کلینیک تخصصی و شبکه بهداشت ودرمان شهرستان صومعه سرا بازدید بعمل آوردند .
در ادامه بازدید ، مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه به همراه
اعضای فنی و تخصصی این مدیریت و مدیران مالی و بازرسی و شکایات و نمایندگان
IT معاونت بهداشتی و معاونت توسعه مدیریت ومنابع
دانشگاه طی نشستی که از ساعت 12:15 الی 14 در دفتر مدیریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان صومعه سرا تشکیل گردید ، ضمن اشاره به دستورالعمل وزارت بهداشت مبنی بر استقرار پرونده الکترونیک سلامت در استان گیلان به عنوان استان پیشرو در اجرای این طرح مهم ، به انعکاس نتایج بازدید از بیمارستان ، کلینیک تخصصی و مراکز جامع سلامت شهری و روستایی شهرستان پرداخت .
این جلسه که
اولین نشست
بررسی فرآیندها و زیر ساخت های استقرار
پروژه پرونده الکترونیک سلامت
در بیمارستان ، کلینیک و مراکز جامع سلامت و شهری و روستایی و ستاد شبکه بهداشت و درمان شهرستان صومعه سرا بود ، مهندس متین رمضانی توضیحاتی در زمینه اهمیت این پروژه مهم در استان ، ارتقای سیستم
HIS بیمارستان ها ، بهبود در فرآیندهای الکترونیکی واحدهای تابعه ، مبحث درآمد مراکز درمانی ، ارسال و ارائه آمار صحیح و با کیفیت حوزه سلامت در سامانه های وزارتی و دانشگاهی سپاس ، آواب و فرابر که مبنای کلیه پرداخت ها مبتنی بر عملکرد این مراکز بر اساس ارسال اطلاعات صحیح در سامانه سپاس را ارائه نمود .
مدیر آمار وفناوری اطلاعات دانشگاه با عنایت به ابلاغ حکم ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان که به عنوان مسوول پروژه استقرار پرونده الکترونیک سلامت در استان منصوب گردید ، در راستای تحقق این امر، با توجه به برنامه تدوین شده و شرح وظایف اعضای فنی اجرای این پروژه کلیدی در استان ، خواستار ارائه گزارش توسط اعضاء فنی و تخصصی این پروژه بر اساس بازدید میدانی که از واحدهای تابعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان صومعه سرا به عمل آوردند ، گردید و در ادامه وضعیت روند اجرا و پیشرفت پروژه در بیمارستان ، کلینیک تخصصی و مراکز بهداشت شهرستان را جویا شد .
که اهم موارد در این بازدید میدانی که توسط هر گروه فنی گزارش گردید را می توان برشمرد
:
گروه زیر ساخت و شبکه :
رئیس گروه زیر ساخت و شبکه مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه ضمن بررسی و ارزیابی عملکرد حوزه
IT
بیمارستان ، شبکه بهداشت صومعه سرا ، مراکز جامع سلامت شهری و روستایی و کلینیک تخصصی شهرستان گزارشی از وضعیت زیر ساخت ، ارتباطات و نرم افزارهای کلیه واحدهای تابعه شهرستان ، نحوه پیگیری و وضعیت امنیت داده ها و اطلاعات و شبکه ارتباطی واحدها از طریق مدیریت متمرکز آنتی ویروس، نقاط متصل به شبکه ملی سلامت و نحوه ارتباطات آن و همچنین بررسی کلیه واحدهای تابعه شهرستان اعم از دولتی و خصوصی در خصوص اجرای پرونده الکترونیک سلامت بر مبنای دستورالعمل های ابلاغی
و در راستای مدیریت بهینه و استاندارد سازی ارتباطات با ارتقاء وضعیت زیرساخت و ساماندهی نرم افزارها، سامانه ها و سخت افزارها با ارائه آمار در این بازدید میدانی اشاره نمود.
گروه آمار :
رئیس گروه آمار مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه ضمن بررسی و ارزیابی کمی و کیفی عملکرد واحد آمار بیمارستان و شبکه بهداشت ودرمان شهرستان صومعه سرا در این بازدید میدانی ،گزارشی از عملکرد این حوزه ها بر مبنای شرح وظایف هر حوزه و شاخص های عملکردی در داشبورد هوشمند مدیریتی گیل اوخان ، سامانه اتوماسیون آماری ( فرابر) و سامانه سیب ارائه نمود و راهکارهایی در مورد مسائل و عدم انطباق آمار سامانه های سپاس ، فرابر و
HIS
، فرآیندهای جاری واحدها و تعامل روز افزون نیروی انسانی حوزه های آمار و
IT
بیمارستان و شبکه بهداشت و درمان شهرستان مطرح نمود. وی در ادامه به مرتبط بودن رشته تخصصی نیروی انسانی در واحد آمار شبکه و واحد فناوری اطلاعات سلامت بیمارستان تاکید نمود و کمبود نیروی انسانی متخصص را از عمده مسائل مطرح در حوزه کاری آمار برشمرد و همچنین با توجه به حجم بالای کار واحد آمار در دو حوزه درمان و بهداشت شهرستان خواستار ارتقاء وضعیت پرداخت مزایا به نسبت سایر واحد های هم رتبه به این نیروها شد .
گروه نرم افزار :
کارشناس مسوول سامانه سپاس و سیستم اطلاعات بیمارستانی
HIS
و مسوول استحاق سنجی درمان ضمن بررسی و ارزیابی کمی و کیفی عملکرد حوزه
IT
در بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان صومعه سرا ، به طور مجزا گزارش های مربوطه را ارائه نمودند از جمله ؛ اشاره به اختصاص نام کاربری و رمز عبور سامانه سپاس به رئیس بیمارستان به جهت دسترسی به گزارشها و داشبوردها داشته و در ادامه توضیحاتی در زمینه گزارش سامانه سپاس از نظر وضعیت کمی و کیفی ارسال اطلاعات توسط مسوول
IT بیمارستان به سامانه سپاس و عدم همخوانی در داده های ثبتی در سامانه های سپاس ، فرابر و
HIS
اشاره نمود و همچنین نحوه استقرار و رسیدگی مکانیزه به اسناد پزشکی ، تعامل نزدیک همکار
IT
بیمارستان در انتقال مشکلات به شرکت های توسعه دهنده نرم افزار اطلاعات بیمارستانی(
his ) در خصوص نحوه کار با نرم افزار های اطلاعات بیمارستانی و ارائه موارد به نمایندگان شرکتها به منظور مرتفع نمودن مسائل را مطرح نمود .از دیگر موارد بررسی شده در عملکرد بیمارستان ، در زمینه سامانه نوبت دهی و نوبت گیری و رسیدگی به نحوه اجرای پروژه استحقاق سنجی درمان
و آغاز این طرح از خرداد ماه سال جاری در کلیه بیمارستان های استان از جمله شهرستان صومعه سرا اشاره شد ، سپس بر اساس گزارشهای دریافتی از اداره کل بیمه سلامت استان گیلان در ماه بهمن و اسفند سال 97 ، وضعیت شهرستان صومعه سرا در ارائه آمارهای بیمه ای برمبنای استاندارد و کد های
HID یک روند رو به رشدی را نشان می دهد که این مهم با نظارت و تلاش صاحبان فرآیند ، روند آن به صورت 100 درصد انجام گیرد و در ادامه تیم گروه نرم افزار خواستار پیگیری و اجرای طرح های ذکر شده به صورت بیش از پیش توسط مدیران و مسوولین واحدهای تابعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان صومعه سرا شدند .
گروه پورتال :
مسوول گروه زیر ساخت و شبکه به نمایندگی از گروه پورتال ضمن بررسی عملکرد کلیه واحدهای تابعه شهرستان به جهت بروزرسانی تارنمای این واحد ها ، گزارشی از وضعیت موجود بیماستان و شبکه بهداشت ودرمان شهرستان صومعه سرا ارائه نمود و خواستار پیگیری های لازم در خصوص بروزرسانی تارنمای واحدهای مورد بر اساس چک لیست ارزیابی بازدید شد .
نماینده
IT معاونت توسعه مدیریت . منابع دانشگاه :
کارشناس مسوول
IT معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه ضمن بررسی و ارزیابی عملکرد بیمارستان و شبکه بهداشت شهرستان صومعه سرا در زمینه استفاده بهینه از اتوماسیون اداری و سیستم تردد پرسنل ، گزارشی از وضعیت موجود این واحدها با عنایت به پیگیری های قبل ، به صورت مکاتبات اداری و تماس تلفنی به جهت حل مسائل مربوط به این واحدها در این بازدید میدانی ارائه نمود . وی در ادامه بر اساس ضرورت و اهمیت این سامانه ها و نحوه کار و مدیریت بهینه این دو سامانه توسط امور اداری ، با رویکرد حذف کاغذ و الکترونیکی کردن امور را حائز اهمیت دانست و به ارائه راهکارهایی به جهت تسریع در بهبود و پیشبرد این امور ارائه نمود.
نماینده
IT معاونت بهداشتی دانشگاه :
نماینده سامانه سیب معاونت بهداشتی دانشگاه ضمن بررسی و ارزیابی کمی و کیفی از عملکرد کلیه مراکز جامع سلامت شهری و روستایی و مراکز درمانی در سطح یک ، دو و سه نظام ارجاع الکترونیک و نحوه ارتباطات سخت افزاری و نرم افزاری این طرح را با توجه به بازدید میدانی ، گزارشی بر اساس داشبورد موجود در سامانه سیب از عملکرد این مراکز ارائه نمود و همچنین اذعان داشت ؛ از تعداد کل ارجاعات 3756 در استان در سطح 2 ، 396 ارجاع در شهرستان صومعه سرا از تاریخ اول فروردین سال جاری تا کنون می باشد که نسبتا" وضعیت مطلوبی را نشان می دهد . وی در ادامه اشاره ای به نقاط قوت و ضعف مراکز مورد بازدید بر مبنای چک لیستی که در این خصوص در استان پیش بینی گردیده پرداخت و با برشمردن موارد در این بازدید میدانی راهکارهایی را به جهت حل مسائل مطرح نمود .
نماینده
IT مدیریت بازرسی :
نماینده مدیریت بازرسی و شاکایات دانشگاه با توجه به اهمیت و ضرورت حضور این مدیریت در تیم فنی و تخصصی بازدید از واحدهای تابعه دانشگاه به عنوان ناظر بر اجرای این مهم ، در کنار اعضای تیم بازدید کننده ، پیگیری و ارائه مسائل و چالش های موجود در واحدهای تابعه شهرستان صومعه سرا را از منظر ( ساختاری ، نیروی انسانی ، درآمدی و...) در قالب گزارش تهیه و مستندات پایش را جهت ارائه به مدیران ارشد سازمان با رویکرد حل چالش های موجود در مراکز و واحدهای تابعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان صومعه سرا ، ارائه خواهد نمود
.
مسوول درآمد دانشگاه :
مسوول درآمد دانشگاه با توجه ضرورت حضور این واحد در کنار تیم فنی و تخصصی بازدید از واحدهای تابعه دانشگاه به جهت هم افزایی و مساعدت در اجرای مطلوب تحقق پرونده الکترونیک سلامت و شفاف سازی بحث درآمد دانشگاه ، گزارشی از وضعیت موجود در بررسی از واحد درآمد مرکز درمانی امام خمینی (ره) و واحد های درآمد مراکز جامع سلامت شهری و روستایی شهرستان صومعه سرا ارائه نمود و خواستار پیگیری و حل مسائل و چالش های موجود در واحدهای تابعه شهرستان صومعه سرا را از نظر (درآمدی و نرم افزارهای بخش درآمد ) توسط مدیران و مسوولان شهرستان و همچنین مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه شد . وی در ادامه گزارش خود راهکارهایی به جهت حل چالش های موجود در بیمارستان و شبکه بهداشت و درمان شهرستان ارائه نمود که ازجمله می توان : به تعداد پرونده های ترخیصی در بیمارستان اشاره داشت که می بایست مبنای درست در ثبت پرونده های ترخیص قبل از ارسال به سامانه سپاس قرار گیرد و همچنین قسمت رفع نواقص در بخش درآمد نیز با توجه به دستورالعمل های ابلاغی نیاز به بازنگری و اصلاح دارد
.
نماینده
IT
شرکت توسعه دهنده نرم افزار اطلاعات بیمارستانی :
نماینده شرکت توسعه دهنده نرم افزار
HIS
به عنوان یکی از اعضای تیم فنی و تخصصی بازدید دانشگاه ضمن بررسی و ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانی در بیمارستان امام خمینی (ره ) صومعه سرا ، گزارشی از وضعیت موجود در بیمارستان را ارائه نمود و قول مساعدت لازم به جهت پیگیری امور مربوط به رفع نقایص سیستم اطلاعات بیمارستانی در حداقل زمان ممکن را داد و در ادامه آمادگی شرکت به جهت پشتیبانی کامل از نرم افزار
HIS در بیمارستان ها با رویکرد اجرای بهینه پروژه مهم توسعه پرونده الکترونیک سلامت و ارسال با کیفیت اطلاعات از سیستم
HIS
به سامانه وزارتی سپاس را اعلام نمود ، تا در تحقق این فرآیند راهبردی ،مساله ای حادث نگردد.
در این نشست، پس ارائه گزارش ارزیابی توسط مدیریت آمار و فناوری اطلاعات و تیم فنی دانشگاه از وضعیت شهرستان، مدیر شبکه بهداشت ودرمان و ریاست بیمارستان امام خمینی (ره) صومعه سرا توضیحاتی در زمینه عملکرد شهرستان در حوزه بهداشت و درمان با عنایت به موارد مطرح شده ،ارائه نمودند و در نهایت خواستار ریز جزئیات گزارش و مستندات پایش از مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه به جهت مرتفع نمودن چالش ها و مسائل موجود در زمینه آمار ،
IT ، سخت افزار و شبکه ، درآمد و... شدند.
دکتر محمودی - مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان صومعه سرا ، ضمن اشاره به اهمیت بازدید های استانی از روند اجرای پروژه ها و عملکرد شهرستان ها در اجرای دستورالعمل های ابلاغی را مهم دانست ، و در ادامه سخنان خود از پیگیری و نظارت مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه در اجرای طرح های مهم در حوزه آمار و
IT
را مطلوب ارزیابی نمود . وی سپس با ذکر توضیحاتی در مورد مسائل جاری در حوزه سلامت شهرستان ، تصریح کرد ؛ وضعیت ارجاعات با توجه به چالش های موجود در این شهرستان به خصوص با مراجعات به بخش خصوصی و تقویت و توسعه زیرساخت های کلینیک تخصصی شهرستان به جهت مراجعات مردمی را ، از اقدامات مهم شبکه بهداشت و درمان شهرستان صومعه سرا برشمرد و دستیابی به این مهم را با توجه به اینکه شهرستان صومعه سرا پیشرو در سطح استان و کشور در اجرای نظام ارجاع الکترونیک در سه سطح این طرح می باشد را نیاز به تلاش مضاعف مسوولین در حوزه های بهداشتی و درمانی و عموم مردم شهرستان دانست .
در پایان این نشست ، مهندس رمضانی - مدیر آمارو فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، ضمن قدردانی از مساعدت مدیر شبکه بهداشت ودرمان ،ریاست بیمارستان امام خمینی (ره) و واحدهای زیر مجموعه شهرستان صومعه سرا در استقرار کامل پروژه مارلیک در این شهرستان خواستار ارائه گزارش از اقدامات و فعالیت های این شهرستان در راستای اجرای پرونده الکترونیک سلامت با توجه موارد اصلاحی ذکر شده توسط تیم فنی و تخصصی بازدید کننده دانشگاه از حوزه آمار ،
IT ، درآمد و ... واحدهای تابعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان شد . وی از همکاران آمار و
IT
شبکه بهداشت و درمان و بیمارستان شهرستان خواست به عنوان نمایندگان مدیریت آمار وفناوری اطلاعات دانشگاه در حوزه کاری خود با ارائه گزارشات ارزشمند و متکی به دانش ، زمینه کمک به مدیران جهت حل مسائل را فراهم نموده و با یک نمایه خوب از عملکرد حوزه سلامت در شهرستان ، فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی مدیران ارشد در واحد خود را تسهیل نمایند.
نظر دهید