نظام ارجاع خدمات پزشکی نوعی شیوه ارائه خدمات درمانی و بهداشتی است که در آن بیماران باید طبق یک سلسله ‌مراتب به مراکز پرونده الکترونیک بیمار تعریف می‌شود. در سال های اخیر نقش پزشک خانواده برای تشخیص و درمان بیماری و درستی ارجاع به متخصص برای کاهش احساس ناراحتی بیماران اهمیت زیادی پیدا کرده است. در نظام ارجاع، پزشک خانواده نقش نگهبانی از نظام ارائه خدمات سلامت و مدیریت این خدمات را در سطح عمومی و تخصصی بر عهده دارد. همچنین نظام ارجاع می‌تواند عاملی برای کنترل هزینه های درمان و استفاده موثر از خدمات سلامت در سطوح تخصصی باشد. با توجه به سیاستهای کلان دولتی در حوزه سلامت و با توجه به درخواست ارتباط ما بین مراکز درمانی، نظام ارجاع به قابلیت های سامانه پذیرش24 اضافه شده است. در این قابلیت پزشک در صورتی که نیاز به ارجاع بیمار به مرکز دیگر یا به پزشکی دیگر و یا خدمات دیگری داشته باشد از طریق نظام ارجاع، این فرایند به صورت اتوماتیک صورت می پذیرد. ناگفته نماند که در صورت وجود تراکنش های مالی بین مراکز، می‌توان هزینه های لازم مانند هزینه معرفی بیمار و یا ... در این سامانه به صورت اتوماتیک محاسبه نمود که طبیعتا موجب افزایش درآمد مرکز می‌شود.
 
 نظام ارجاع با هدف هدایت و ساماندهی بیماران، کاهش هزینه ها و جلوگیری از مراجعه غیرضروری به پزشکان متخصص اجرا می شود.
گام های صورت گرفته در استان گیلان برای اجرای نظام ارجاع الکترونیک
  1. تشکیل ستاد هدایت مدیریت ارجاع دانشگاه
  2. ترسیم سند و نقشه ارجاع دانشگاه علوم پزشکی گیلان
  3. انتخاب دو شهرستان ماسال و صومعه‌سرا جهت استقرار نظام ارجاع الکترونیک به صورت پایلوت
  4. بررسی وضعیت زیرساخت، ارتباطات و شبکه مراکز پایلوت
  5. آموزش مستمر و اطمینان از صحت عملکرد سامانه سطح یک (سیب )
  6. بازدید میدانی ریاست دانشگاه از روند استقرار نظام ارجاع در مراکز پایلوت
  7. استقرار سامانه نوبت گیری الکترونیکی در سطح یک جهت تکریم بیماران
  8. تجهیز مراکز پایلوت به سیستم های سخت افزاری مورد نیاز سیستم نوبت دهی
  9. بررسی و نظارت مستمر رئیس دانشگاه ، معاونین و مدیران ستادی بر فرایند استقرار نظام ارجاع در مراکز پایلوت
  10. برگزاری اولین همایش استقرار نظام ارجاع الکترونیک در گیلان
  11. آموزش مستمر گروه هدف در سطوح یک و دو
  12. اطمینان از تجهیز سخت افزاری و نرم افزاری کلینیک های سطح 2
  13. اقدام به آموزش مستمر پزشکان و کارکنان سطح دو برای مدیریت، دریافت اطلاعات و ارسال بازخوراند ارجاع شده از سطح یک
  14. برگزاری کنفرانس تبیین و آموزش فرایند نوبت گیری و نوبت دهی برای گروه هدف سطوح یک و دو
  15. رصد روزانه کلیه فرایندها و تعداد ارجاعات و بازخوراند ها توسط ستاد نظام ارجاع دانشگاه
 
 
دسترسی آسان و کم هزینه به کلیه خدمات سلامت با نظام ارجاع الکترونیک 
آخرین بروز رسانی : 1402/03/29